Celostátní porada vysokoškolských knihoven opět v Olomouci
Celostátní porada vysokoškolských knihovníků se po devíti letech vrátila do Olomouce, hostitelem byla Univerzita Palackého a jednání probíhalo v krásném prostředí arcibiskupského paláce [4].
Porada začala obvyklou zdravicí akademického funkcionáře: JUDr. Ludmila Lochmanová, Ph.D. [5], prorektorka pro záležitosti organizace a financování, ocenila roli knihoven a knihovníků na vysoké škole.
Tradiční zprávu o činnosti Asociace knihoven vysokých škol České republiky [6] AKVŠ v roce 2006 – je čas na změny [7] přednesla předsedkyně jejího výkonného výboru AKVŠ Barbora Ramajzlová [8]. Prezentovala aktivity výkonného výboru a jednotlivých komisí Asociace v letošním roce, vyzdvihla aktuální témata, rekapitulovala plnění usnesení loňské porady. Navrhla, aby stálým programem porad bylo především jednání o společných problémech, s prostorem pro diskuzi i pro prezentaci hostitelské knihovny. Podrobně se věnovala jednáním o bibliografické databázi Scopus od firmy Elsevier. Konstatovala, že poslání AKVŠ se nemění (sdružovat knihovny vysokých škol, hájit jejich zájmy, spolupracovat); do budoucna je potřeba změnit metody práce, získat podporu členů, knihoven i jednotlivců, být vidět a slyšet.
Na toto vystoupení navázaly zprávy předsedů jednotlivých komisí:
Zprávu o činnosti komise IVIG [9], tj. odborné komise pro informační vzdělávání a informační gramotnost na vysokých školách, přednesla Ludmila Tichá [10] z Českého vysokého učení technického. Hovořila o práci komise [11], průzkumech informační gramotnosti, informačního vzdělávání, jeho připravované koncepci, letošním semináři IVIG 2006 [12], o prezentacích a publikacích, vystoupení ve Slovinsku a na Slovensku, plánech komise na rok 2007 (mj. byl podán centralizovaný rozvojový projekt na online informační vzdělávání).
V bodu Zpráva o činnosti komise EIZ [13] její předsedkyně Barbora Katolická [14] ze Západočeské univerzity jednak informovala o práci komise pro elektronické informační zdroje [15] (zmínila mj. provedený průzkum k databázi Scopus, projekt federativní autorizace a autentizace, sledování vývoje projektu Counter a Sushi), jednak podala zprávu z konference ICOLC [16], konané 11. – 14. 10. 2006 v Římě.
Zprávu z 35. výroční konference a valného shromáždění LIBER, informace o dalších mezinárodních aktivitách AKVŠ [17] přednesla Iva Prochásková [18] z Univerzity Pardubice. Asociace knihoven vysokých škol se stala přidruženým členem evropské organizace vědeckých knihoven LIBER [19], vyslala své zástupce na 35. výroční konferenci LIBER (Uppsala 4.-8. 7. 2006) [20] . CPVŠK po deseti letech opět v Olomouci [21] byl název vystoupení ředitelky hostitelské knihovny Dany Lošťákové [22]. Připomněla, jak na tom byly české vysokoškolské knihovny v roce 1997, o čem se debatovalo a diskutovalo na poradě, co bylo od té doby nového (konsorcia, elektronické informační zdroje, informační výchova, vznik AKVŠ, vysokoškolské kvalifikační práce). Zmínila novou roli akademických knihoven v digitálním prostředí, knihovny se musí přizpůsobit novému trendu.
Zprávu o činnosti komise eVŠKP [23], tedy odborné komise pro otázky elektronického zpřístupňování vysokoškolských kvalifikačních prací [24], přednesla její předsedkyně Iva Horová [25] z Akademie muzických umění. Komise mj. zpracovala „Soubor doporučení pro zpřístupňování VŠKP“ pro usnadnění budování lokálních systémů, zabývala se legislativními otázkami, připravila tematický blok na letošní konferenci EUNIS [26] věnované digitálním knihovnám.
Konkrétní fungující systémy na jednotlivých vysokých školách pak představili Milan Šorm [27] (systém UIS na Mendelově zemědělské a lesnické univerzitě [28]) a Jan Mach (systém eSTUP na Vysoké škole ekonomické). Pozvánku na seminář „Systémy pro zpřístupňování VŠKP : zkušenosti, možnosti, nabídky, potřeby“ [29], konaný 22. 11. 2006, uvedla místopředsedkyně komise Jarmila Krkošková [30] z Ostravské univerzity.
Jan Mach ve svém druhém vystoupení podal Informaci o centralizovaném projektu „Příprava národního registru vysokoškolských kvalifikačních prací“ [31]. Jde o návrh rozvojového projektu MŠMT [32] pro rok 2007, podaný do programu 8b, jehož účastníky je 10 vysokých škol.
Následovaly prezentace firem [33], jež dodávají knihovnám knihy a periodika, informační zdroje, software a pomůcky, prohlídka Ústřední knihovny UP a Společenský večer v Uměleckém centru UP [34].
Jednání druhého dne zahájila Daniela Tkačíková [35] z Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava tématem Web of Science – nástroj pro hodnocení publikačních aktivit univerzity!? [36]. Zjistila, že WoS nemůže být jediným zdrojem pro zjištění kvantitativních ukazatelů o publikační činnosti organizace v publikacích s přiděleným IF; pokud chce mít instituce dobrý přehled alespoň o své vlastní publikační činnosti – ve vztahu k tzv. „impaktovaným“ časopisům, měla by si tyto informace evidovat v kvalitní podobě průběžně sama. Její kolegyně Pavla Rygelová [37] představila Institucionální repozitář – možnosti využití open source software DSpace [38], který je používán pro ukládání bibliografických záznamů vysokoškolských kvalifikačních prací, článků ze sborníků VŠB a nově údajů o publikační činnosti.
Hana Landová [39] z České zemědělské univerzity pohovořila na téma Úloha knihoven v systému informační podpory výzkumu na vysokých školách: kterým směrem se vydat? [40]. Uvedla zajímavé myšlenky a náměty pro roli knihoven ve vědě a výzkumu, podílu na grantových projektech, vztahy s doktorandy a vědci ap.
Navíc proti programu zařazený příspěvek Akademické knihovny a STK – čas na změnu? [41] od Martina Svobody [42] ze Státní technické knihovny kromě očekávaného vysvětlení průběhu jednání o databázi SCOPUS přinesl i požadavek, aby byla Státní technická knihovna členem Asociace knihoven vysokých škol.
Poslední blok příspěvků byl věnován [42]Fondu rozvoje vysokých škol [43]. Helena Landová [44] z Jihočeské univerzity, předsedkyně oborové komise E, v příspěvku FRVŠ Tematický okruh E, projekty podané pro 2007 [45] informovala, že pro rok 2007 bylo podáno 19 projektů (jak známo, z každé vysoké školy může být podán jen jeden), financováno by mělo být osm až devět projektů.
Následovaly prezentace výsledků některých projektů FRVŠ řešených v roce 2005: Zajištění a zpřístupnění online (elektronických) knih jako součást služeb knihoven Českého vysokého učení technického [46] (Marta Machytková [47]), Zkvalitnění elektronických služeb ÚK Západočeské univerzity [48] (Miloslava Faitová [49]), Rozšíření knihovnicko-informačních služeb v systému knihoven Vysokého učení technického v Brně [50] (Kateřina Jílková [51]), Systém pro podporu revize knihovního fondu [52] (Daniela Tkačíková [35]).
Na závěr porady bylo po kratší debatě přijato usnesení [53].
Na webových stránkách porady [54] jsou zveřejněny prezentace [55] jednotlivých vystoupení a na stránkách Asociace knihoven vysokých škol fotografie [56] Daniely Tkačíkové.