Ptejte se své knihovny!
ptejteseknihovny@nkp.cz [4] | ||
askyourlibrary@nkp.cz [5] |
Národní knihovna ČR inovovala existující službu, která byla dosud přístupná uživatelům knihovny z Referenčního centra [6] a na e-mailové adrese reference@nkp.cz [7]. Tato služba byla rovněž vyzkoušena v širokém záběru nonstop 24 hodin v rámci BMI 2002.
Princip inovace je obdobný: poskytnout prostor pro dotazy všeobecného typu na co nejviditelnějším a nejpřístupnějším místě na webové stránce NK ČR, případně dalších knihoven, které se připojí. Zatím byl odkaz umístěn na českou [8] i anglickou [9] webovou stránku NK ČR. V průběhu pracovní doby Referenčního centra NK ČR (od pondělí do soboty od 8.00 do 19.00 hodin) je zabezpečeno vybírání e-mailové schránky a odpovídání na dotazy, resp. jsou distribuovány na místo, kde jsou schopni odpovědět. Uživatel po umístění svého dotazu obdrží potvrzující dopis s následujícími texty:
Předmět: Tym - Ptejte se sve knihovny / Ask your library team
Vlastní sdělení: Prijali jsme Vas dotaz a do 48 hodin Vam odpovime. / We have received your query and you will hear from us within 2 days.
Pro informaci odborné veřejnosti jsme zřídili na domácí stránce Referenčního centra archiv dotazů a odpovědí [10], který je veřejně přístupný a jsou zde shromážděny nejzajímavější dotazy a odpovědi. Služba byla zatím představena na koordinační poradě k problematice meziknihovních služeb [11], která se konala 21. 11. 2002 v Moravské zemské knihovně. Účastníci porady (rozšířené plénum komise pro služby [12]) byli vyzvání ke spolupráci a vyvěšení obdobného odkazu na vlastní domácí stránky jejich knihoven.
Co dále plánujeme udělat? Rádi bychom měli jednotné logo, které by bylo značkou této služby ve všech spolupracujících knihovnách a bylo přístupné na co nejviditelnějším místě na domácích stránkách jednotlivých knihoven. Minimálně polovina dotazů bude takové úrovně, že je bude možné bez dalších konzultací vyřídit přímo v knihovně, kde bude dotaz podán. Další dotazy bude nutné vyřizovat ve spolupráci s jinými knihovnami, příp. týmem doporučených spolupracovníků. Chceme vedle již zmíněného archivu připravit také návod, jak postupovat při určitých typech dotazů a kam se obrátit v "SOS případech". Doufáme, že v této službě je zárodek nonstop dotazovny na stránkách českých knihoven, která bude určena zejména široké veřejnosti a neměla by nahrazovat již standardní dotazovací postupy.
Vaše podněty, nápady, návrhy jsou vítány!!!