První informační kiosek ve střední Evropě
Správa Pražského hradu [4] ve spolupráci s ČESKÝM TELECOMEM [5] zprovoznily první veřejný informační kiosek ve střední Evropě. Od 10. října 2001 jej mohou návštěvníci Pražského hradu využívat v jeho informačním středisku.
Terminál umožňuje zdarma přístup k informacím o Pražském hradu - o expozicích, výstavách, prohlídkách, koncertech a vstupném, o stavebních úpravách Hradu apod. Ostatní služby jsou zpoplatněny, platba je realizována odečítáním impulzů z telefonní karty ČESKÉHO TELECOMU. Po vložení telefonní karty má uživatel možnost surfovat po Internetu, využívat elektronickou poštu, posílat SMS zprávy a také stanici použít jako integrovaný telefonní automat. Telefonovat lze současně s využíváním Internetu.
Terminál pracuje v operačním systému Windows 2000 Professional, internetové stránky se zobrazují v prohlížeči Internet Explorer. Komunikační rozhraní terminálu sestává z dotykově ovládaného monitoru, stejně se pracuje i s klávesnicí. Tento způsob ovládání je ovšem brzdou při využívání uvedených služeb. Kurzor se pohybuje v závislosti na dotyku monitoru, ovšem s určitým zpožděním, což komplikuje ovládání i uživatelům zvyklým pracovat s myší. Nepříjemným se stává zvláště vyplňování polí elektronických formulářů prostřednictvím virtuální klávesnice. Při pokusu vstoupit do vlastní schránky elektronické pošty proběhlo namísto otevření schránky automatické restartování stanice. Terminál (procesorem s kmitočtem 533 MHz a kapacitou RAM 256 MB) je k Internetu připojen pomocí euroISDN linky.
[6]
Služby jsou zde jen o málo dražší než jsou obvyklé tarify a tudíž jistě nebudou důvodem, který by uživatele této služby odrazoval (ceník [7], příklady cen [8]). Co osobně postrádám, je větší propagace zavedení této v naší zemi zatím ojedinělé služby. Informační kiosek využije pouze ten, kdo navštíví informační středisko na Pražském hradě a terminálu si všimne. Není proto překvapením, že kiosek je využíván jen sporadicky (maximálně dvakrát denně), jak nás informovali pracovníci informačního střediska. Největší zájem je o volně přístupné informace o Pražském hradu. Správa Pražského hradu nikde neinstalovala jedinou upoutávku na nově nabízenou službu, kterou by zejména zahraniční návštěvníci jistě ocenili a bohatě využili. Pravděpodobně jedinou zprávou, která o zřízení veřejného informačního kiosku informuje, je tisková zpráva ČESKÉHO TELECOMU [9].
Tisková zpráva ČESKÉHO TELECOMU uvádí, že do konce roku 2001 se plánuje instalace celkem 30 veřejným informačních terminálů v celé České republice. Půjde o 10 samostatně stojících terminálů Plynth a 20 nástěnných přístrojů typu M200. K některým z nich bude dokonce možné připojit digitální fotoaparát. Platby kartami ČESKÉHO TELECOMU budou časem rozšířeny i o možnost využití bankovních karet. Doufejme jen, že se dalším veřejným informačním kioskům dostane větší informační podpory, než první vlaštovce na Pražském hradě.