Bibliografické údaje na webových stránkách domácích subjektů knižního trhu
Jak bylo na konci minulého sloupku předesláno, dnes se zaměříme na webové prezentace vybraných subjektů knižního trhu působících v ČR a budeme sledovat, zda vůbec a v jaké úplnosti a kvalitě jsou na webových stránkách uváděny bibliografické údaje o jednotlivých nabízených knižních titulech. Protože právě tento faktor zajímá snad nejvíce knihovníky (ale také další uživatele), kteří se rozhodnout využít webové stránky nakladatelů, knihkupců anebo knižních distributorů jako alternativní zdroj akvizice nových knih.
Předesílám, že získané výsledky tohoto malého průzkumu nebudou nikterak reprezentativní, protože výběr www stránek je jen velmi malý. Jisté závěry však přesto můžeme provádět.
Jednotlivé tabulky uvádějí postupně hodnocení webových stránek 20 nakladatelství, 9 knihkupectví a 9 knižních distribucí. V prvním sloupci je uveden název subjektu, který je odkazem na webové stránky daného subjektu.
První sledovaný faktor je kvalita uváděných bibliografických údajů (v tabulkách sloupec "Bibliogr. údaje"); ta byla hodnocena třemi bodovými stupni. Požadované údaje, které musejí být u jednotlivých nabízených knižních titulů uvedeny, jsou tyto: jméno autora/ů, název publikace, pořadí vydání, rok vydání, počet stran, ISBN, doporučená cena (celkem tedy sedm údajů). Podle toho byly přiděleny body:
všechny požadované údaje - dobrá kvalita - 3 body
většina požadovaných údajů - uspokojivá kvalita - 2 body
menšina požadovaných údajů - špatná kvalita - 1 bod
Druhým sledovaným faktorem je, zda zákazník může prostřednictvím webových stránek zakoupit požadovaný titul. V minulém sloupku [4] jsme si uvedli tři možné formy prodeje - 1) objednávka e-mailem, 2) objednávkový elektronický formulář, 3) internetové knihkupectví.
V tabulkách je ve sloupci "Obchod" uveden kód příslušné formy prodeje - "e" (e-mail), "f" (el. formulář), "i" (internetové knihkupectví). Není-li uveden ani jeden z těchto kódů, provozovatel daných webových stránek nenabízí žádnou možnost prodeje svých produktů přes Internet.
Tabulky se zjištěnými hodnotami
Tab. 1 - Webové stránky vybraných významných českých nakladatelství
Název nakladatelství |
Bibliogr. údaje |
Obchod |
Academia [5] |
2 |
e |
Albatros [6] |
3 |
f |
Argo [7] |
3 |
i |
Baronet [8] |
2 |
f |
BB art [9] |
3 |
i |
Computer Press [10] |
2 |
i |
Dona [11] |
1 |
f |
Egmont [12] |
1 |
f |
Eurom. Group - Knižní klub [13] |
1 |
i |
Fortuna [14] |
2 |
e |
Grada Publishing [15] |
3 |
i |
Ivo Železný [16] |
3 |
f |
Libri [17] |
3 |
e |
Linde [18] |
3 |
f |
MOBA [19] |
2 |
i |
Paseka [20] |
3 |
f |
Portál [21] |
3 |
i |
1 |
f |
|
Svojtka [23] |
3 |
i |
Vyšehrad [24] |
3 |
f |
Tab. 2 - Webové stránky vybraných českých knihkupectví
Název knihkupectví |
Bibliogr. údaje |
Obchod |
Bonum [25] |
2 |
i |
Dům knihy [26] |
3 |
- |
Educa books [27] *) |
? |
? |
Beran [28] |
1 |
i |
Fišer [29] |
1 |
i |
Hledající [30] |
2 |
e |
Moudrá sova [31] |
1 |
f |
Na můstku [32]*) |
? |
? |
Styria [33] |
3 |
f |
*) V době přípravy tohoto článku (provádění průzkumu) byly stránky knihkupectví Educa books mimo provoz, stránky knihkupectví Na můstku se upravovaly (tedy také nebyly k dispozici).
Tab. 3 - Webové stránky vybraných českých knižních distributorů
Název distribuce |
Bibliogr. údaje |
Obchod |
2 AB Svan [34] |
2 |
f |
Aktis [35] |
2 |
f |
2 |
e |
|
Kanzelsberger [37] |
3 |
- |
2 |
f |
|
Kosmas [39] |
3 |
i |
Nakladatelský servis [40] |
2 |
f |
Skylla Bohemia [41] |
2 |
- |
Tisk Morava [42] |
2 |
f |
Závěry hodnocení
V tabulkovém přehledu se nyní podíváme na to, jak dopadlo provedené hodnocení webových stránek vybraných subjektů knižního trhu. (Připomínám, že webové stránky dvou knihkupectví nemohly být hodnoceny.)
Kvalita bibliografických údajů na webových stránkách subjektů knižního trhu
Nakladatelství |
Knihkupectví |
Knižní distribuce |
CELKEM |
|
3 body |
11 |
2 |
2 |
15 |
2 body |
5 |
2 |
7 |
14 |
1 bod |
4 |
3 |
0 |
7 |
CELKEM |
20 |
9 |
9 |
Možnost zakoupit tituly prostřednictvím webových stránek subjektů knižního trhu
Nakladatelství |
Knihkupectví |
Knižní distribuce |
CELKEM |
|
e-mail |
3 |
1 |
1 |
5 |
el. formulář |
9 |
2 |
5 |
16 |
internet. knihkupectví |
8 |
3 |
1 |
12 |
žádná možnost online nákupu |
0 |
1 |
2 |
3 |
CELKEM |
20 |
9 |
9 |
Závěrem bych vás, čtenáře tohoto sloupku a zájemce o problematiku knižního trhu, chtěla upozornit na příručku "Zdroje informací o novinkách z produkce českých knižních nakladatelství". Jedná se o přepracovanou a doplněnou verzi mé diplomové práce, kterou jsem obhájila v lednu 2001 na Ústavu inf. studií a knihovnictví FF UK v Praze. Příručku vydalo a distribuuje Sdružení knihoven ČR.