Webové stránky jako forma prezentace subjektů knižního trhu
Minule jsme získali obecnou představu o tom, jaká témata lze zahrnout pod označení "Knižní trh a Internet". V tomto a příštím čísle Ikara se zaměříme na první oblast: webové stránky subjektů knižního trhu, a to subjektů domácích - tedy českých nakladatelství, knihkupectví a knižních distribucí.
Fakt, že publikování informací v prostředí World Wide Web je silný marketingový nástroj, si uvědomuje také stále více českých nakladatelů, knihkupců a knižních velkoobchodníků. Způsoby využití firemních webových stránek jsou obecně tři:
1. propagace firmy
2. propagace výrobků/služeb firmy
3. elektronický prodej produktů/služeb firmy
Propagace firmy na WWW stránkách
Pod propagací samotné firmy si nejspíše představíme informace typu vznik a vývoj firmy, adresa a další kontaktní údaje, přehled zaměstnanců, zaměření podnikání firmy, údaje o obchodních partnerech a podobně.
Když se od obecného vymezení firmy vrátíme zpět k subjektům českého knižního trhu, můžeme na jejich webových stránkách nalézt následující údaje informující o firmě (odkazy vedou na konkrétní příklady WWW stránek):
historie firmy [4]
adresné údaje [5]
profil firmy [4] - typ vydávané, resp. nabízené produkce
přehled výhradních distributorů [6] (v případě www stránek nakladatelství)
přehled zastupovaných nakladatelů [7] (v případě www stránek knižní distribuce)
přehled nabízených slev [8]
představení "dvorních" autorů [9] (v případě www stránek nakladatelství)
Propagace výrobků/služeb firmy na WWW stránkách
Pohybujeme-li se ve sféře knižního trhu, výrobkem zde samozřejmě rozumíme knihy (ale také stále častěji CD-ROMy) vydávané, resp. prodávané subjekty knižního trhu.
Ani prodej knih se neobejde bez propagace, bez poskytnutí informací o těchto produktech - v našem případě informací publikovaných v rámci webových stránek firmy. Firma se nejvíce zavděčí návštěvníkovi stránek a zájemci o jednotlivé knihy (CD-ROMy) tehdy, uvádí-li o titulu vyčerpávající informace.
Přičemž informace o vydávaných/nabízených knihách na WWW lze rozdělit do několika sekcí (odkazy směřují opět na konkrétní příklady WWW stránek):
ediční plán [10]
knižní novinky [11]
všechny vydané knihy [12]
skladovaná/nabízená produkce [13]
recenze [14]
ukázky z knih [15] a další
Elektronický prodej produktů/služeb firmy na WWW stránkách
Prostředí Internetu lze využít mimo jiné k obchodování, a tak bují tzv. elektronický obchod (e-business). Přes Internet si zákazník může objednat a zakoupit samozřejmě i knihy. Tuto možnost většinou nabízejí návštěvníkovi svých WWW stránek také čeští zástupci knižního trhu.
Přitom může jít o tři formy prodeje, od nejjednodušší k nejsložitější jsou to:
1) objednávka e-mailem
Provozovatel WWW stránek uvádí e-mailovou adresu, na kterou může zákazník zaslat svou objednávku (napsáním a odesláním klasického e-mailu). (Na českém Internetu takový způsob nabízí např. nakladatelství Libri [16].)
2) objednávkový elektronický formulář
Provozovatel vystavuje v rámci WWW stránek elektronický formulář, do kterého zákazník vyplní údaje o sobě (jméno, adresa, IČO...) a dále si vybere z nabídky/seznamu tituly, které si chce objednat. Stisknutím tlačítka pro odeslání formuláře se vyplněné údaje odešlou na e-mail provozovatele. (Přes takovýto formulář si můžeme objednat knížky například na WWW stránkách nakladatelství Leda [17].)
3) internetové knihkupectví
Jedná se o nejpropracovanější formu prodeje knih přes Internet. Provozovatel v rámci WWW stránek spravuje databázi záznamů nabízených knižních titulů, ve které může návštěvník vyhledávat dle různých kritérií, zobrazit si údaje o titulech, zřídit si vlastní zákaznické konto (přístupné na heslo), vybrané tituly "vkládat do nákupního košíku", objednat a následně zaplatit zvoleným způsobem. Tento obecný model je doplněn o řadu dalších služeb, které usnadňují zákazníkovi výběr a podněcují prodej.
Otázce internetových knihkupectví bude podrobně věnována pozornost v některém z dalších pokračování tohoto sloupku.
Závěrem
Vidíme, že webové stránky subjektů knižního trhu mohou být zdrojem velkého množství informací. Běžný návštěvník stránek - čtenář, zákazník - nejspíš využije pouze některé z těchto informací. Pokud však tyto WWW stránky sledujeme pohledem knihovníka, navíc knihovníka-akvizitéra, zjistíme, že jde o alternativní informační zdroj k tištěným edičním plánům nakladatelství, katalogům knihkupectví a distribučních firem, ale také k firemním adresářům, v další fázi pak o alternativu k již zavedeným, klasickým způsobům akvizice nových (ale i starších) knih a dalších nosičů.
Aby však webové stránky byly pro akvizitéry skutečně hodnotnou alternativou, měly by obsahovat dostatečné množství bibliografických údajů o nabízených titulech. A tak v říjnovém Ikarovi budeme zjišťovat na webových prezentacích vybraných zástupců českých nakladatelství, knihkupectví a distribučních firem, jak kvalitní bibliografické údaje můžeme na těchto stránkách nalézt, a také zda a jakou formou si můžeme nabízenou knižní produkci prostřednictvím těchto stránek objednat a zakoupit.