Umístnění webových stránek neboli web hosting
Vyhotovenou webovskou prezentaci je treba zpřístupnit potencionálním uživatelům - tedy
umístit na server (obslužný počítač) s připojením k síti internet. Existuje
několik možnosti, jak webové stránky umístit:
-placené místo u poskytovatele připojení
-volné místo pro prezentaci na serveru s reklamou
-volné místo pro prezentaci v rámci připojení k internetu zdarma
Záměrně je zde vynechána možnost vlastního serveru knihovny, protože pro drtivou
většinu knihoven je to řešení z finančního hlediska a také z hlediska
provozního zajištění nedostupné.
Placené místo
Placené místo je pronajmutý diskový prostor na počítači s připojením na Internet pres pevnou linku. Provozovatel serveru zaručuje technickou podporu 24 hodin denně (helpdesk) a garantuje chod tohoto serveru. Jedna se sice o placenou službu (cena se pohybuje od cca 250 Kč za měsíc za 10 MB diskového prostoru), ale je zde možné zřídit tzv. doménové jméno a nemusíme se (kromě aktualizací, které jsou v našem zajmu) starat o technické záležitosti. Garance chodu a technické zabezpečeni tuto možnost předurčují pro statní vědecké knihovny, městské knihovny a okresní knihovny.Na adrese http://expro.cz/w [4] se nachazí přehled firem, které tyto služby poskytují společně s informacemi o cenách.
Podrobnější zastavení u problematiky doménových jmen
Doména je adresa na internetu vyjádřena slovy nebo písmeny,
které zastupují fyzickou adresu počítače, na němž je prezentace umístěna. Tedy v praxi
místo např. 145.245.25.26 napíšeme jednoduše zapamatovatelné www.knihovna.cz [5]. Posledni
část "cz" znamená, že se počítač nachází na území České republiky,
střední část je volitelným jménem a písmena "www" označují server s webovskou prezentaci.
Jak to vlastne funguje?
Velmi zjednodušený vyklad je následující:
1) uživatel (připojený na internet) pošle požadavek na stránku (např. www.cuni.cz [6])
2) tzv. Domain Name Server (DNS), který obsahuje databázi číselných adres a k nim
přiřazených doménovych jmen, zpracuje požadavek do číselné adresy (tzv. IP adresy)
3) DNS pošle číselnou adresu počítači uživatele
4) počítač uživatele začíná komunikovat s počítačem s doménou www.cuni.cz [6],
protože už má jeho fyzickou adresu
Proč se užívá doménovych jmen?
Především proto, že jde o snadno zapamatovatelný název (může se jednat o akronym, nebo mnemotechnickou zkratku -
např. www.najdito.cz [7], www.ipb.cz [8] apod.).
Dalším významným důvodem je právo duševního vlastnictví - obchodni značka (např. Nike) je hodnotou sama o
sobě a proto se dá předpokládat, že doménove jméno http://www.nike.cz [9]
přitáhne pozornost mnoha lidi.
Jak se domény registruji?
U tzv. národního správce, v České republice agentury CZ.NIC [10]. Po
splnění technických požadavků a za poplatek 1600 Kč první rok a 800 Kč
každý další (ceny bez DPH 5 % platné k 1. 9. 2000) zaregistruje doménové
jméno (v případě stejného požadavku od více žadatelů má přednost první
došlý).
Volná doménová jména lze vyhledavat např. na adrese http://domeny.czechia.com [11].
Tvorba názvu doménových jmen a její zásady
používá se čísel a písmen bez diakritiky
Lze použít slovo, spojeni slov, zkratku nebo akronym (např. www.ipb.cz [8] -
Investiční a poštovní banka, www.cro.cz [12] - Česky rozhlas).
Jméno
by mělo být krátké
- uživatele neradi píší dlouhá jména, která se navíc hůře
pamatují.
Jméno musí byt snadno zapamatovatelné
- zde neškodí humorný nadhled nebo originální jméno.
Jméno by nemělo být snadno zaměnitelné s jiným
Jméno by mělo být svébytné - nezaměnitelné s obecnými názvy (např. banka.cz, banky.cz).
Zvolené doménové jméno je třeba propagovat na všech materiálech
Doménové jméno se uživatelům musí vrýt do paměti a tak jeho
opakovaní je pouze ku prospěchu věci.
Příklady doménových jmen českých knihoven:
www.okhb.cz [13] - Okresní knihovna Havlíčkův Brod
www.ok-olomouc.cz [14] - Okresní knihovna v Olomouci
www.knihkm.cz [15] - Knihovna Kroměřížska
www.mekvalmez.cz [16] - Městská knihovna
Valašské Meziříčí
Volné místo pro prezentaci na serveru s reklamou
Jedna se o diskový prostor, který je v rámci reklamy poskytován zdarma (zpravidla kolem 10 MB). Lze zde umístit libovolnou prezentaci, která vsak musí být v souladu s pravidly užívání služby (žádné nelegální aktivity jako rasismus nebo porušování autorských práv). V rámci každé prezentace je zde umístěn reklamní proužek. Tato služba je poskytována bez sebemenších záruk a pokud prezentace není pravidelně aktualizována, může být podle pravidel užívání po 3-6 měsících vymazána. Také doménové jméno nebude ideální - pravděpodobně bude mít tvar, jaký ilustruje následující příklad: www.mujweb.cz/www/knihovna [17].Z důvodu nahrazení neprakticky dlouhých jmen se zrodily služby typu "redirect". Tato služba po zaregistrování adresy stránek zkrátí doménové jméno na tvar "come.to/knihovna" (místo výše uvedeného příkladu) a následně požadavek uživatele přesměruje na originální adresu tj. www.mujweb.cz/www/knihovna [17]. V rámci teto služby je opět nutnosti mít na stránkách reklamu poskytovatele služby.
Výběr adres serverů, které poskytují diskový prostor zdarma:
http://www.mujweb.cz [18]
http://www.yo.cz [19]
http://www.samuel.cz [20]
http://www.home.sk [21]
Výběr adres služeb redirect:
http://come.to [22]
http://go.to [23]
http://welcome.to [24]
http://move.to [25]
Volné místo pro prezentaci v rámci připojení k internetu zdarma
Od dubna 1999, kdy služba Volny.cz [26] jako první nabídla připojení k internetu zdarma, se objevily ještě dva další poskytovatelé - Contactel [27] a WorldOnline [28].Poskytovatel připojení poskytuje diskový prostor na počítači zdarma (zpravidla kolem 10 MB), na který lze umístit libovolnou prezentaci (podle pravidel užívání jeho služeb s adresou ve tvaru www.volny.cz/neco [29]. Kromě diskového prostoru poskytovatel nabídne ještě e-mailovou adresu ve tvaru neco@volny.cz [30]. V případě připojení pres tyto služby uživatel platí pouze telefonní poplatky (nejnižší tarif od 19:00 do 7:00 hodin je 15,60 Kč/hodinu - údaje k září 2000 ).
Protože jsou tyto služby poskytovány zdarma, neexistuje zde právní záruka - tj. nikdo nezaručí, že vystavená webová prezentace bude dosažitelná 365 dni v roce. Kromě toho poskytovatel připojení uživateli posílá reklamní e-maily (množství je specifikováno ve smlouvě o připojení). Přesto je to možnost, která umožňuje doslova každému připojit se na internet (nejlevnější modemy, které jsou k připojení potřeba, lze pořídit od cca 1500 Kč). Pro menší instituce, ktere si nemohou dovolit připojení pevnou linkou a mají pevnou telefonní linku, je tato možnost doslova "vytržením trnu z paty" (Český Mobil s připojením knihoven na internet patrně příliš pospíchat nebude.)
Kterou možnost tedy vybrat? Záleží na velikosti knihovny i jejich finančních
zdrojích. Pro okresní a městske knihovny je vlastni doména nezbytností,
nicméně pro menší knihovny se hodí i využití volného prostoru, případně
služby redirect.
Ať už využijete jakékoli možnosti, přeji vám aby to
bylo brzy a k vaší plné spokojenosti.
P.S. V tomto článku byla uvedena informace o registraci domény brno.cz společností InterServ. Tato informace pocházela z českých www stránek, nebyla ověřena a ukázala se být nepravdivou. Dotčené firmě se tímto velmi omlouvám za uvedení této nepravdivé informace v tomto článku a taktéž čtenářům, které jsem uvedl v omyl.