Politické strany vedou kampaň také na webu
Jsme-li chtiví důležitých informací, které nám usnadní rozhodování, aniž bychom spoléhali na mediální interpretaci nebo zhuštěnost v podobě sloganů na letácích, Internet představuje nejjednodušší způsob, jak se k nim dostat - navíc z jednoho zdroje, pokud samozřejmě jsou k dispozici. Musíme však jedním dechem dodat, že tzv. státotvorné strany (ČSSD [4], ODS [5], US [6] a KDU-ČSL [7]), které mají ambice a šance zaujmout místa v parlamentu, věnují, jak jsme zjistili průzkumem, svým webovským prezentacím značnou pozornost. V rámci těchto profesionálně navržených a spravovaných systémů jsou zpřístupněny:
aktuální verze programu
kompletní kandidátní listiny
kontakt na členy stávajícího poslaneckého klubu
prohlášení
zprávy z tiskových konferencí
mítinky
(Pozn.: Předcházející body berte jako Ikarem navržená kritéria pro hodnocení těchto systémů, nikoliv jako obecně platnou strukturu.)
ODS [8] a ČSSD [9] před časem zřídily elektronická diskusní fóra podobná usenet/news, kam lze zasílat sdělení skutečně všeho druhu.
Očividně méně otevřeněji a nepřehledněji působí - aniž by moje stanovisko bylo ovlivněno mým postojem vůči těmto stranám - prezentace KSČM [10] a SPR-RSČ [11], které v případě republikánů neobsahují ani kandidáty, zato knihy pana předsedy a noviny Republika.
Zvláštní znínku si zaslouží Unie svobody. Nikoliv proto, že nedávno uspořádala setkání s novináři (předem avizovaný pokus o jeho živý přenos po Internetu ve formátu .ra skončil fiaskem), aby dala najevo svůj úmysl podporovat zavádění nových informačních technologií, ale její představitelé se nevymanili ze zajetí mediálních a politických frází, a tak se nemohu zbavit dojmu, že šlo spíše o to, rozšířit řady svých voličů o ty, kteří si bez Internetu již nedokáží představit svůj život. Zmínku si zaslouží proto, že na jejím příkladě lze sledovat zrod politické strany v digitální éře, takříkajíc ve virtuální podobě - od oddělení od mateřské ODS až po etablování na politické scéně. Při řešení primárních problémů („přihlásit se o slovo", vytvářet organizační strukturu) US vsadila web, vzhledem k nákladům a praktickému dosahu na efektivní nástroj.
Předvolební zpravodajství nezávislé na stranách nabízejí dva internetovské deníky - iDnes [12] a České noviny [13], které využívají vlastností prostředí WWW: interaktivita a možnost kontinuální aktualizace (platí zvláště ve druhém případě). Najdeme zde graficky ztvárněné výsledky výzkumů veřejného mínění, ankety, odkazy na články vlastní a cizí, uživateli sestavený portrét ideálního poslance a také virtuální hlasování, sice atraktivní, ale bez reálné vypovídací hodnoty (účastnit se může kdokoliv i vícekrát).