Vláda chce skončit s tajnůskářstvím ve Strakovce
Mlynář může cítit jistou satisfakci, protože v této záležitosti se, tehdy ještě jako šéfredaktor Respektu [6], vehementně angažoval. V roce 1994 se obrátil na Ústavní soud s žádostí, aby rozhodl, zda ministerstvo zemědělství nepostupovalo nezákonně, když mu odmítlo sdělit, komu poskytlo dotace ze státních prostředků. Odvolával se přitom na Listinu základních práv a svobod [7], která je součástí našeho ústavního pořádku, v článku 17 praví, že "státní orgány a orgány územní samosprávy jsou povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti". Ve slově „přiměřeným" spočívá zakopaný pes a zároveň berlička, o kterou se opírá argumentace [8] Mlynářových oponentů, a sice že je nepřípustné zveřejňovat údaje týkající se soukromí fyzických osob, resp. podnikatelské činnosti osob právnických. Spor Mlynář-Lux skončil smírem či obchodem, chcete-li, v době, kdy oba muži zasedají v Tošovského týmu: Mlynář dosáhl čeho chtěl, ale za cenu, že stáhl žalobu.
Novináři disponují bezesporu širší škálou informačních zdrojů (k těm nejcennějším patří různě motivovaná indiskrece) o aktivitách státní správy a samosprávy než většina občanů, z jejichž hlediska politici přebývají jakoby v jiném světě. Média zaujímají jistě nezastupitelnou roli v pluralitní společnosti, ale Listina nevyčleňuje skupinu lidí obdařenou výsadou v přístupu k výstupům úřadů. Právě Internet, vracím se k Mlynářově tabulce, by se mohl stát efektivním prostředkem šíření těchto informací v plném rozsahu (v tomto směru je třeba ocenit snahu poslanecké sněmovny [9]), aniž by veřejnost byla odkázána na přirozené filtrování ze strany žurnalistů. Zcela jistě by ubylo dohadů, které provázejí téměř jakýkoliv „medializovaný" krok vlády.