Úzkokolejka se opět probudila k životu
Úzkorozchodná trať z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice, unikátní technická památka, které hrozilo na začátku tohoto roku definitivní zrušení, od 14. června opět přepravuje cestující. Zasloužila se o to akciová společnost Jindřichohradecké místní dráhy, která si lokálku v délce asi 33 kilometrů pronajala od Českých drah, než bude schválen privatizační projekt, který firma podala před čtyřmi roky.
První vlak byl po kolejnicích vzdálených 760 milimetrů vypraven 1. listopadu 1897 a úsek mezi oběma stanicemi, který vedl přes dva klenuté a pět železničních mostů a jeden viadukt, urazil za dvě hodiny. V roce 1925 byla úzkokolejka a její severní větev vedoucí do Obrataně zestátněny.
K romantické atmosféře malebné krajiny přírodního parku Česká Kanada přispívají jízdy historické soupravy. Pro tyto účely se používají dva osobní vagony a bufetový vůz z let 1900 až 1908 a parní lokomotiva číslo U 47.001, která byla vyrobena v roce 1907 v německém Kasselu. Důchod měla strávit v Národním technickém muzeu, ale v roce 1986 se vrátila do domovského depa v Jindřichově Hradci, aby o šest let později "obživla" po generálce v Českých Velenicích.
Každodenní provoz (viz jízdní řád [5]) byl obnoven za pět minut dvanáct: po dobu nečinnosti úzkokolejka zarůstala plevelem a ztrácel se její inventář. Elektrickou i parní trakci nyní zajišťují Jindřichohradecké místní dráhy, a. s. [6] | ||
Opět se tedy můžete kochat romantickou cestou lesem, poli a kolem rybníků. Vláček jezdí snad ještě pomaleji než dříve, ale zato načas. | ||
Kaproun - hlavní nádraží | ||
Stačí nasednout do víkendové parní soupravy tažené neúnavnou mašinkou s devíti křížky na krku a okamžitě pocítíte atmosféru starého mocnářství. | ||
Zájem o kouzlo této unikátní trati je neutuchající, každá souprava vyjíždí naplněna jak výletníky, tak nadšenci, kteří jsou schopni jezdit tam a zpět od rána do večera. | ||
Od Nové Bystřice právě souprava vjíždí do zastávky Albeř. |