Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Knihovna, která naslouchá svým čtenářům

Napsal uživatel Mgr. Linda Skolková dne 4. Březen 2010 - 10:10.

„Existují dva druhy podniků. Ty, které se změní, a ty, které zaniknou.“, tak zní jedna z nejčastěji používaných marketingových pouček neznámého autora. Ředitel Městské knihovny v Praze (MKP) Tomáš Řehák ji cituje v mírně upravené verzi odpovídající zaměření instituce, kterou řídí: „Existují dva druhy knihoven. Ty, které se změní, a ty, které zaniknou.“ Dnešní doba, kdy je možné „vše“ najít během chvíle na internetu, si od knihoven žádá pružnou reakci na požadavky ze strany čtenářů a uživatelů, a rychlost v reakcích na technologický vývoj v oblasti informačních služeb. Městská knihovna v Praze se snaží sledovat oboje…

Požadavky čtenářů na rozvoj služeb jsme zjišťovali v loňském roce pomocí poměrně rozsáhlého průzkumu. Celkem jsme se dotázali 9000 náhodně vybraných čtenářů, kteří služby knihovny aktivně využívají. Otázky se týkaly nejen kvality služeb a úrovně prostředí knihoven, ale i spokojenosti s výběrem knížek. Součástí dotazníku byla i otázka na důležitost knihovny jako veřejné instituce a nechybělo ani místo pro vyjádření vlastního názoru, požadavku či postřehu. Na dotazník reagovalo 63% dotázaných, což představuje velmi vysokou návratnost. Celkem 92% respondentů je se službami knihovny spokojeno. Dobrou zprávou je pro nás také to, že knihovna je subjektivně pro většinu z nich nejdůležitější kulturní instituce zřizovaná hlavním městem Prahou. Přesto však z odpovědí vzešla témata, kterým by měla knihovna při svých úvahách o rozvoji služeb věnovat pozornost. Žebříček sestavený z deseti nejžádanějších témat vypadá takto:

  1. emailový informační zpravodaj (83,72% dotázaných)
  2. možnost vracet libovolné knihy na jakékoli pobočce (65,88% dotázaných)
  3. více knižních novinek (57,83% dotázaných)
  4. otevřeno v pondělí (55,32% dotázaných)
  5. více výtisků od žádaných titulů (55,1% dotázaných)
  6. možnost vypůjčit si ve své knihovně knihu z libovolné pobočky (52,73% dotázaných)
  7. SMS servis – např. zasílání různých upozornění (44,52% dotázaných)
  8. otevřeno v sobotu a v neděli (41,95% dotázaných)
  9. nabídka e-knih na internetu (41,73% dotázaných)
  10. širší nabídka studijní literatury (41,58% dotázaných).

Podrobný komentář k „top ten“ a odpovědi na otázky, které knihovně v průzkumu čtenáři položili, jsou zveřejněny na adrese http://www.mlp.cz/vyzkumy.

Plán rozvoje Městské knihovny v Praze v roce 2010 tak obsahuje několik úkolů, které mají za cíl výrazně posílit kvalitu nabízených služeb:

  • v první polovině roku spustíme novou podobu oficiálních webových stránek MKP; proměnou projde jak obsahové uspořádání, tak i grafika, ale v neposlední řadě také vyhledávání, které přinese mnohem větší uživatelský komfort díky technologii enterprise search,
  • sjednotíme podobu vyhledávání v online katalogu a na počítačích s katalogem v knihovnách,
  • budeme pokračovat v rozvoji služeb, které přibližují knihy ke čtenářům ; například služba vracení všude jako trvalá součást nabídky,
  • otevřeme nově zrekonstruované pobočky ; Ruská (Dům čtení ve Vršovicích), Stodůlky (umístěna v rekonstruovaném kulturním zařízení Mlejn), Hostivař (stěhování do nových prostor) a Dědina,
  • vydáme nový Knihovní řád ; účinný bude od 12. 4. 2010 – tj. ode dne, na který připadá výročí letu prvního člověka do vesmíru, a přinese mimo jiné i nový, volnější, pohled na registrovaného čtenáře,
  • zpracujeme a vydáme průvodce knihovnou pro nově zapsané čtenáře,
  • budeme pokračovat v budování e-knihovny a rozšiřování nabídky knih v elektronickém formátu.

Více informací k jednotlivým tématům na tiskové konferenci, která se uskuteční 10. března 2010 od 10:00 hodin v klubovně Ústřední knihovny (Mariánské nám. 1, Praha 1), nebo u Lenky Hanzlíkové (tel. 733 160 007, e-mail lenka.hanzlikova@mlp.cz

).

Zdroj: Tisková zpráva Městské knihovny v Praze z 1. března 2010

Přidat komentář

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Email addresses will be obfuscated in the page source to reduce the chances of being harvested by spammers.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Filtered HTML

  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Email addresses will be obfuscated in the page source to reduce the chances of being harvested by spammers.
  • Povolené HTML značky: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.